17/2/16

η μεγάλη και συνεχής προσπάθεια που απαιτείται γιά να κατανοήσει κανείς την πραγματικότητα- το παράδειγμα των συμβολαιογραφικών πράξεων μεταβίβασης ακινήτων από γονείς στα παιδιά τους


Πίστευα πάντα ότι η κατανόηση της πραγματικότητας μιάς κατάστασης, είναι μιά πολύπλοκη υπόθεση που απαιτεί μεγάλη βιωματική προσπάθεια.Κι' όμως, κάθε φορά που διαπιστώνω πόσο μακριά βρισκόμουν από την παραγματικότητα, η έκπληξη μου είναι απίστευτη.
Ας πάρουμε ένα παράδειγμα.Ολοι γνωρίζουμε ότι η αγορά των κατοικιών είναι νεκρή.Τίποτα δεν αγοράζεται, τίποτα δεν πωλείται.Υποθέτουμε κατά συνέπεια ότι γίνονται ελάχιστες συμβολαιογραφικές πράξεις αγοραπωλησίας, και όντως έτσι είναι.
Ομως πρίν από τρείς μήνες,αν με ρωτούσε κάποιος την γνώμη μου, θα έλεγα ότι πρέπει να γίνονται κάποιες συμβολαιογραφικές πράξεις μεταβίβασης ακινήτων,(π΄χ. γονικές παροχές, δωρεές,...), έστω κι΄αν αυτές είναι σίγουρα λιγότερες από το παρελθόν λόγω της οικονομικής κρίσης, διότι ακόμα κι΄αν δεν υπάρχει φόρος(ή είναι πολύ μικρός),η συμβολαιογραφική πράξη έχει ένα κόστος.Και το κόστος αυτό, ακόμα κι΄αν είναι μικρό σε ποσό,δεν μπορεί να καταβληθεί από μιά μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, οπότε πολλές συμβολαιογραφικές πράξεις αναβάλλονται.
Κι΄όμως,διαπιστώνω σήμερα ότι ήμουν πολύ μακριά από την πραγματικότητα. Πρίν από 3 μήνες ένας συγγενής μου που μένει στο εξωτερικό,μου ζήτησε, με εξουσιοδότηση, ν΄αναλάβω την μεταβίβαση ενός ακινήτου στο παιδί του.
Ζήτησα να μάθω το κόστος αρχικά, γιά να ενημερώσω τον συγγενή μου.Νόμιζα ότι θα ήταν θέμα μερικών λεπτών να μου πεί ένας συμβολαιογράφος το κόστος.Χρειαζόταν όμως εβδομάδες.Ο συμβολαιογράφος μ΄ενημέρωσε βέβαια γιά το κόστος του συμβολαίου, αλλά μ΄ενημέρωσε επίσης ότι χρειαζόταν διάφορες βεβαιώσεις από μηχανικούς σχετικά με την μή υπαρξη αυθαιρέτων.Ζήτησα από μηχανικό, το κόστος.Επρεπε να γίνει αυτοψία μου είπε, αλλά μου έδωσε μιά ένδειξη κόστους..Νόμιζα ότι είχα πλέον μιά ιδέα του συνολικού κόστους.Ενημέρωσα τον συγγενή μου γιά το κόστος, και μου είπε να προχωρήσω.
Στην συνέχεια,ζήτησα από τον μηχανικό να εκδώσει τις βεβαιώσεις.Κάποια στιγμή,καθώς μετρούσε το ακίνητο ανακάλυψε ότι υπήρχε ένα μπαλκόνι που ήταν παράνομο και κάποια άλλη μικρή παρανομία.Μου είπε το κόστος γιά την νομιμοποίηση.Ενημέρωσα τον συγγενή μου γιά το επιπλέον κόστος.Ο συγγενής μου μ' ενημέρωσε ότι δεν είχε αλλάξει τίποτα στην κατοικία από τότε που την αγόρασε,αλλά εν πάσει περιπτώσει,μου είπε να προχωρήσω.
Εγινε η διαδικασία νομιμοποίησης, εκδόθηκαν οι βεβαιώσεις από τον μηχανικό,και πλέον πήγα τα έγγραφα στον συμβολαιογράφο, πιστεύοντας ότι είχα πλέον τελειώσει και θα με καλούσε απλά, γιά να υπογράψω με βάση την εξουσιοδότηση.
Μετά από μιά βδομάδα, ο συμβολαιογράφος με κάλεσε στο τηλέφωνο,και μου είπε ότι χρειαζόταν το Ε9 και φορολογική ενημερότητα του συγγενή μου γιά "μεταβίβαση ακινήτου".Το Ε9 το έλαβα σχετικά εύκολα, αφού ο συγγενής μου, τηλεφώνησε στον λογιστή του και αυτός μου το έστειλε.Η φορολογική ενημερότητα ήταν άλλο πράγμα.Επρεπε ο συγγενής μου να πάει σε ελληνικό προξενείο, και να με εξουσιοδοτήσει να την παραλάβω από την εφορία.Μετά από 1 μήνα, έλαβα την εξουσιοδότηση.Πήγα στην εφορία, εκεί μου ζητήσανε διάφορες εκτυπώσεις ( ότι πληρώθηκε ο Ενφια τα τελευταία χρόνια, κλπ...)που ευτυχώς εξασφάλισα από τον λογιστή σχετικά γρήγορα, και αφού πήγα άλλες δυό τρείς φορές στην εφορία, πήρα τελικά την φορολογική ενημερότητα.
Πήγα στον συμβολαιογράφο, πιστεύοντας ότι είχα πλέον τελειώσει.Είχαν πλέον περάσει κοντά 45 ημέρες από τότε που ο μηχανικός είχε εκδώσει τις απαραίτητες βεβαιώσεις γιά την μεταβίβαση, και 5 ημέρες από τότε που είχα εξασφαλίσει την φορολογική ενημερότητα..
Μετά από 5 ημέρες, ο συμβολαιογράφος μ' ενημέρωσε ότι έπρεπε να αλλάξει το Ε9, διότι υπήρχαν λάθη και επιπλέον έπρεπε να δηλωθούν τα αυθαίρετα.Μίλησα με τον συγγενή μου, και μου είπε να ζητήσω από τον λογιστή, να κάνει τις αλλαγές.Ο λογιστής μ΄ενημέρωσε ότι έπρεπε να περιμένουμε μερικές ημέρες διότι το σύστημα είχε κλείσει από το υπουργείο γιά αλλαγές στο Ε9, και έπρεπε να περιμένουμε να ξανα-ανοίξει.Κάποια στιγμή, άνοιξε το σύστημα, ο λογιστής έκανε τις αλλαγές, και πλέον πήγα το διορθωμένο Ε9 στον συμβολαιογράφο.Είχαν περάσει 70 ημέρες από τότε που ο μηχανικός είχε εκδώσει τις απαραίτητες βεβαιώσεις γιά την μεταβίβαση, και 25 ημέρες από τότε που είχα εξασφαλίσει την φορολογική ενημερότητα.
Μετά από μερικές ημέρες, ο συμβολαιογράφος μ΄ενημέρωσε ότι μπορούσε να γίνει το συμβόλαιο εντός των επόμενων ημερών, αλλά έπρεπε να επανεκδώσει ο μηχανικός τις βεβαιώσεις διότι ίσχυαν μόνο γιά δύο μήνες, και έπρεπε επίσης να προσκομίσω νέα φορολογική ενημερότητα, διότι η φορολογική ενημερότητα ισχύει γιά ένα μήνα.Νευρίασα, και ο συμβολαιογράφος το κατάλαβε, και μου είπε να ηρεμήσω.Μου εξήγησε ότι δεν γίνεται έτσι απλά πλέον μιά συμβολαιογραφική πράξη.Μόλις του προσκομίσω εκ νέου τα έγγραφα που έληξαν, μου εξήγησε ότι θα πρέπει και πάλι να τρέξω στην εφορία, να πληρώσω, κλπ...
Είχα χάσει ίσως 7- 8 μέρες το τελευταίο τρίμηνο από την δουλειά μου γιά να βοηθήσω τον συγγενή μου, αλλά κατάλαβα ότι χρειαζόταν ακόμα πολύς αγώνας, και ποιός ξέρει τι άλλο θα προέκυπτε μέχρι την υπογραφή που δεν μου είχαν πεί.Χρειαζόταν νέα εξουσιοδότηση από τον συγγενή μου γιά έκδοση φορολογικής ενημερότητας.Σκέφτηκα να του ζητήσω πρώτα την νέα εξουσιοδότηση, και μετά να ζητήσω την επανέκδοση των βεβαιώσεων του μηχανικού, ώστε να μήν χρειαστεί να ζητήσω γιά τρίτη φορά από τον μηχανικό τα ίδια έγγραφα.
Ετσι, πήρα τηλέφωνο τον συγγενή μου, τον ενημέρωσα γιά την κατάσταση,και μετά από μερικά λεπτά σιωπής,ο συγγενής μου, μου απάντησε : "απ 'οτι καταλαβαίνω, ακόμα και η μεταβίβαση ακινήτου είναι πλέον περίπου αδύνατη στη χώρα.Δεν έχει νόημα να μεταβιβάσω στο παιδί μου ένα ακίνητο σε μιά χώρα όπου είναι πλέον περίπου αδύνατο να μεταβιβαστεί ένα ακίνητο.Ακόμα κι΄αν δώσω τον αγώνα τώρα γιά την μεταβίβαση, και τα καταφέρω μετά 6 ή 8 μήνες,νοιώθω πλέον πιό ξεκάθαρα ότι αυτό το ακίνητο θα γίνει ένα βάρος γιά το παιδί,διότι θα πληρώνει φόρους μιά ζωή χωρίς να έχει κανένα έσοδο,και στο τέλος δεν θα μπορεί να το μεταβιβάσει στο παιδί του.Είναι καλύτερα να βάλω στο λογαρισμό του τα 5.000 ευρώ της μεταβίβασης, καθώς και τον ΕΝΦΙΑ που θα πλήρωνα μέχρι να πεθάνω, και ν'αφήσω το σπίτι να το πάρει το Δημόσιο από τις οφειλές που θα συσσωρευτούν λόγω του απλήρωτου στο μέλλον ΕΝΦΙΑ."
Προσπάθησα να τον μεταπείσω, αλλά τελικά δεν άλλαξα την απόφαση του.Κάπως έτσι έλαβε τέλος και η βιωματική εμπειρία μου περι συμβολαιογραφικών πράξεων μεταβίβασης ακινήτων από γονείς σε παιδιά στην Ελλάδα του 2016.
Αυτό που έχει σημασία να συγκρατήσουμε από αυτή την ιστορία πέρα από το πόσο λίγο σχετίζεται η πραγματικότητα με τα πιστεύω μας, είναι ο βαθμός διάλυσης του κράτους που προέκυψε από τις κομματοσκυλικές δυνάμεις μέσα σε 40 χρόνια.Ο βαθμός διάλυσης είναι απίστευτος.Ακόμα και οι πρώην κομμουνιστικές χώρες, αν συνειδητοποιούσαν αυτόν τον βαθμό διάλυσης δεν θα μπορούσαν να κατανοήσουν πώς αυτό επιτεύχθηκε μέσα σε 40 χρόνια, και μάλιστα μ΄αυτό τον τρόπο.Διότι άλλο είναι να βγάλεις ένα νόμο με τον οποίο απαγορεύεις την ματαβίβαση ακινήτων από τους γονείς στα παιδιά, και άλλο είναι να δημιουργείς τέτοιες προυποθέσεις που η μεταβίβαση να είναι σχεδόν αδύνατη.Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, αλλά η κομματοσκυλική μέθοδος είναι μοναδική παγκοσμίως, και ισχύει γιά όλες τις λειτουργίες του ελληνικού κράτους.
Πρέπει να κατανοήσουμε και εμείς αλλά και οι Ευρωπαίοι, ότι όσα μνημόνια και να προκύψουν, αν δεν αφαιρεθεί από τις κομματοσκυλικές δυνάμεις η Διοίκηση του κρατικού μηχανισμού, τα πράγματα θα χειροτερεύουν συνεχώς σ' αυτή την χώρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails